Sunday 21 April 2013

BAJU MELAYU PUNYE AL-KISAHHHH……



Tajuk entry kemain lagi. Ape kisahnye? Hehe.. kisah lucu. 11/4/2013 lepas, Abam Botak datang untuk join meeting dengan wedding planner , Ujie’s Collection di Kuantan. Sebelum bergerak ke Kuantan tu, singgah dulu di Kedai Jahit Nash Collection (dalam Centre Point Kemaman) untuk tempah jahit baju akad nikah si Abam Botak tu dan persinggahan kedua adalah di butik Seri Mahligai Kemaman untuk buat down payment set canopy, meja dan kerusi. Aku dulu, berangan jugak nak baju akad nikahnye nanti same patern dengan baju akad nikah si Redza Shah Azmeer, suaminye Irma Hasmi tu. Malangnya, lupa nak print out gambar untuk bagi contoh kepada tukang jahit tu. Si Abam Botak pulak taknak baju melayunya ade sulam2. Nanti pakainya hanye sekali cuma, nak terus pakai untuk ke masjid pada waktu yang mendatang, tak tergamak katenye kalau bersulam2 bagai.. Pulakkkk… So, jahit simple macam biasa je la ye Encik Tailor.

Ape yang lucunya? Haaaaaa.. Si tukang jahit, a.k.a pekerja Uncle Nash tu ‘adik-adik’ gitteww.. Ape lagi, naik rimas la Abam Botak aku! Hahaha! Ok, korang cuba bayangkan ye, time ‘si adik-adik’  tu nak ukur labuh baju dari bahu ke bawah, Abam Botak ni pulak tunduk pandang ke bawah. Mungkin, ukuran yang tepat tidak dapat diukur dengan kedudukan body yang macam tu, boleh pulak ‘si adik-adik’ tu guna jari dia sendiri, tolak dagu Abam Botak untuk dongakkan kepalanya. Huh?? Hamboi ko,, ambik kesempatan nampak! Time ukur lilit dada pulak, ewahhhh lamenya. Aku tau la dada Abam Botak tu sasa. Ko ni sengaja je kan si bapuk! (actually, aku keras perut tahan gelak, sebab nampak sangat muka Abam Botak aku tu kerimasan! Hehehehe.. sabar By… sabar…). Part yang paling (aku tak tau la nak gune word ape untuk babak nih), part kemuncak lah kot, time ukur seluar. Ade satu babak tu, ‘si adik-adik’ tu boleh pulak ukur celah kangkang Abam Botak tu dengan tali pengukur tu! Harus saja aku kaget dong!! Nak je aku rentap tangan si bapuk tuh! Tapi aku cube cool.. mungkin itu memang part yang wajib untuk ambik ukuran seluar sebelum dijahit. Heh? Mungkin… mungkin….sebab aku tak pernah tengok & tau cara-cara nak ambik ukuran baju melayu camne…
Mata aku memang sharp terus memerhati ape yang ‘si adik-adik’ tu buat. Kot-kot la die bertindak melebihi batasan, genggaman padu tangan aku memang dah ready nak hingga muka dia! Tapi, Alhamdulillah, Abam Botak aku selamat… kihkihkih.. seriously, memang aku gelak sakan bile aku ingat balik pasal ni.. hahahaha! 

 
tengok, muke ko keras bang! hahaha

No comments:

Post a Comment